יום שבת, 30 באפריל 2011

למה הכלב נובח ומיילל בצפירה והחתול אדיש?

בפתחו של יום הזכרון לשואה ולגבורה ולחללי צה"ל נשאלתי שאלה:
למה כלבים מייללים בצפירה וחתולים נשארים שאננים?האם כלבים פוחדים מהרעש?האם קולות הצפירה גורמים להם לכאב באוזן?


כלבים נובחים ומייללים על דברים רבים. לא כל כלב מילל בשמעו צפירה ביום זכרון או של מכבי אש ומשטרה אולם, אחוז גבוה של הכלבים מגיבים לצפירות ביללות.
מקובל לחשוב, שהם מייללים בצפירות, בגלל שהאזניים שלהם רגישות והם חשים כאב. אולם, זו טעות לחשוב כך. מפני שגם חתולים נולדו עם שמיעה חדה אך עדיין הם אינם מגיבים כמו הכלבים. הסיבה לכך נעוצה בהבדל בין כלבים וחתולים.

כלבים הינם צאצאים של זאבים. זאבים ויללות הולכים יחדיו משחר האנושות לכן אין זה מפתיע שכלבים, למרות שהם מבוייתים שנים רבות עדיין משמרים את ההתנהגות המוטבעת בדנ"א שלהם.

כלבים יכולים לשמוע קולות מרוחקים ובצורה ברורה.אזני הכלבים רגישות לצלילים רבים אך היללות בזמן צפירות נובעות ממקום אחר. כלבים מיללים כצורת תקשורת. צליל הסירנה/הצפירה נתפס על ידי הכלב בטעות כקריאה או יללה של כלבים אחרים. הם "מתרגמים" צפירה = יללה של חבר מהלהקה, ומגיבים בחזרה. 
מחקרים מורים כי היללה היא אות לכך, שהכלב רוצה את תשומת לב בני המשפחה האנושיים כשהצפירה מעוררת את חרדת הנטישה,תחושת השעמום והבדידות, ואלו הן חלק מהסיבות מדוע כלבים מיללים בצפירות.

כמובן שלא כל כלב מיילל בצפירה, ישנם הבדלים בין הכלבים בתגובה לצפירה, אבל כשתעמדו בצפירה הקרובה וכלבכם יתחיל ליילל תדעו מה הסיבה ליללות והיא לא תהיה  כאבים באוזניים...ואל תכעסו על החתול שנשאר לנמנם על אדן החלון בחוסר עניין...

אשמח שתגיבו ותכתבו לי ממש כאן למטה:האם בצפירה הכלב שלכם יילל והחתול המשיך לנמנם...

ליאורה מחיש חי שלכם ובשבילכם

3 תגובות:

  1. אחלה מאמר! בדיוק בזמן היות ומחר ב 10:00 תשמע צפירה.
    החתולה שלי (כמו גם חתוליי הקודמים) נכנסים ללחץ בזמן צפירות. פיזית הם מתאבנים, שערותיהם קצת סומרות ואישוני העיניים מתרחבים מתוך פחד כנראה.
    מעניין מה יקרה מחר...
    דפי

    השבמחק
  2. מאמר מעניין!!
    דווקא הכלבה שלי יוצאת מהכלל... היא תמיד נשארת אדישה בהשמע צפירה... בפעם האחרונה שהייתה אזעקה (אני מתגוררת בב"ש, אז מדובר באזעקת חירום..) היא ישבה לה בנינוחות על הספה בסלון ולא הבינה למה כולם לחוצים סביבה...

    השבמחק
  3. אכן כל כלב וחתול הינם מיוחדים במינם ובתגובתם לצפירה. מקווה שעבר בשלום עד הצפירה הבאה :-)

    השבמחק